در پرتو وحی

                در پرتو وحي

اعتدال را رعايت کن!

قرآن کريم:

هرگز دستت را برگردنت زنجير نکن (و ترک انفاق و بخشش نکن!)

و (اما)، بيش از حد (هم) دست خود را نگشا که (خودت نيازمند شوي و) مورد ملامت و سرزنش قرار گيري و در کار خويش (و اداره زندگي‌ات) درمانده شوي.

سوره اسراء

آيه 29

هيچوقت از رحمت خدا
نا اميد نشويد
قرآن کريم:
(اي پيامبر! به مردم) بگو:
اي بندگان من که به خود اسراف و ستم کرده‌ايد! از رحمت خداوند نااميد نشويد زيرا خدا همه گناهان را مي‌آمرزد که او بسيار آمرزنده و مهربان است.
سوره زمر - آيه 53

 

 

               

ادامه نوشته

راههای مقابله با غم و اندوه


راههای مقابله با غم و اندوه

شادی به رحمت خدا

قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ

بگو به فضل و رحمت‏ خداست كه [مۆمنان] باید شاد شوند و این از هر چه گرد مى‏آورند بهتر است.(یونس /58)

همیشه و همه جا یادتان باشد که شادی و نشاط صحیح و درست باعث رشد و بالندگی و ایجاد امید در درون انسان می شود رحمت واسعه خداوند هر غم و اندوهی را ذوب می کند پس باید به رحمت و فضل الهی شاد بود.

گفتاری از آیت‌الله جوادی آملی: چرا سفارش شده هر روز زیارت عاشورا بخوانيم

گفتاری از آیت‌الله جوادی آملی: چرا سفارش شده هر روز زیارت عاشورا بخوانيم

سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است كه طرز فكر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم ‏اكنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت كنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست، الآن سخن از فكر و راه يزيد و يزيديان عصر است[1]. زن فرعون وقتي كه به درگاه الهي دعا كرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلكه گفت: ﴿ربّ ابْنِ لي عنْدك بيتاً في الجَنّة ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين﴾[2] يعني مرا از فرعون و فرعونيان، كه طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفكرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند كه اسم و عنوانش تغيير پيدا كند.

بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنهٴ حيات و زندگي، به علي‏ بن ابي‏طالب(عليهماالسلام) عرض شد: اين مقدس ‏هاي خشك از بين رفتند. فرمود: «كلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء كلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّي يَكون آخرهم لُصوصاً سَلاّبين»[3]؛ اينها نطفه ‏هايي هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداري از اينها از بين بروند، عده اي ديگر ظهورمي كنند تا اين كه سرانجامِ كار، سارقانِ مسلّح و رهزنانِ غارتگر خواهند شد.

اكنون نيز، هم راه سالار شهيدان زنده است و هم‏ مرام و مسلك اموي و مرواني و عباسي وجود دارد. اين كه سفارش فراوان به اشك ريختن و عزاداري كردن نموده ‏اند براي آن است كه اشك بر شهيد اشتياق به شهادت را به همراه دارد، خوي حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا مي‏ گرداند. چون اشكْ رنگ كسي را مي گيرد كه براي او ريخته مي ‏شود و همين رنگ را به صاحب اشك نيز مي‏دهد. از اين‏رو انسان حسيني‏ منش، نه ستم مي‏ كند و نه ستم مي‏ پذيرد. اين كه عده‏ اي به فكر ظلم كردن يا ظلم‏ پذيري هستند براي آن است كه خوي حسيني در آنها نيست وگرنه شيعهٴ خاص حسين‏بن علي(عليهماالسلام) نه ظلم مي كند و نه ظلم مي‏پذيرد. آن كسي كه ظلم‏پذير است اموي مسلك است چنان‏كه ظالم هم اموي صفت است، هر چند كه زمزمهٴ «يا حسين» بر لب داشته باشد. و در قيامت كه هر كسي را به نام زمامدارش صدا مي زنند: ﴿يوْم ندْعوا كلَّ أُناسٍ بإمامهم﴾[4]، شخص ستمگر در صف امويان شركت مي كند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد كه راهيِ راه حضرت حسين ‏بن علي(عليهماالسلام) است يا راهيِ راه امويان، بايد ببيند كه در او خوي ستم‏پذيري يا سلطه ‏گري وجود دارد يا نه. اگر گرايش به اين خصلت‏ هاي زشت را در خود ديد بايد در اخلاق خود تجديدنظر كند.

 گريه بر امام حسين (عليه ‏السلام)[5]

براساس نقلي معروف از حضرت سكينه (عليه‏ السلام) بالاي بدن مطهّر امام حسين (عليه‏ السلام)، ايشان به اين اصل كلي سفارش كردند كه هر حادثهٴ تلخي پيش آمد كرد، آن را بهانه كنيد و براي من اشك بريزيد: «أو سمعتم بغريب أو شهيد فاندبونى»[6]؛ «هرگاه داستان غريب يا شهيدي را شنيديد، براي مظلوميت من گريه كنيد»؛ زيرا اگر امام حسين (عليه‏ السلام) به خلافت مي‏ رسيد، ديگر غريب يا شهيدي وجود نداشت.

بنابراين، اصل كلي اين است كه هر حادثهٴ تلخ و ناگواري را بايد بهانه كرد و براي سالار شهيدان اشك ريخت؛ نه آن‏ كه افراد داغديده براي تسكين عواطف و احساسات خود آن حضرت (عليه ‏السلام) را بهانه كنند و براي التيام زخم خويش اشك بريزند و ندبه نمايند و بين اين دو گونه عزا داري فرق وافر است؛ زيرا محصول يكي تعزيت براي حضرت امام حسين (عليه‏ السلام) است و نتيجهٴ ديگري تسليت براي خود؛ هر چند ممكن است بهانه قرار دادن واقعهٴ جان سوز كربلا هم بي‏اثر نباشد.

وجود مبارك سيدالشهداء (عليه‏ السلام) فرمودند: «أنا قتيل العبرة»[7]؛ يعني من كه به هدف اِحياي حق و اِمحاي باطل كشته شدم، بايد عَبَرات داشته باشم؛ به طوري كه چشمان علاقه‏ مندان به سالار شهيدان پر از اشك شود و آن اشكْ فراوان از شبكهٴ چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور كند تا عَبَرات بشود. 

اين سنّت حسنه، آثار فراواني دارد، از جمله اين كه محبت اهل بيت (عليهم‏ السلام) در قلب شيعيان حضور پيدا مي ‏كند؛ آنگاه دوست امامان معصوم (عليهم ‏السلام) هرگز فكر و راه و روش آنان را رها نمي ‏كند؛ زيرا رهبري جوارح به دست جانحه و دل است و زمامداري قلب را محبت به عهده مي‏ گيرد و دلِ دوستان حسين بن‏ علي (عليه ‏السلام) جوارح را به صَوْب صراط مستقيم رهنمود مي ‏شود. 

منابع :

 [1] ـ مي دانيد كه لعن و نفرين و فرياد از بيداد بني اميّه لعنةالله‏ عليهم با آن كه آنان منقرض و به جهنّم رهسپار شده اند، فرياد بر ستمگران جهان و زنده نگه داشتن اين فرياد ستم شكن است. و لازم است در نوحه ها و اشعار مرثيه و اشعار ثناي از ائمهٴ حق(عليهم سلام الله) به طور كوبنده فجايع و ستمگري هاي ستمگران هر عصر و مصر يادآوري شود...(وصيت ‏نامهٴ امام‏خميني قدّس ‏سرّه، مقدمه).

[2] ـ سورهٴ تحريم، آيهٴ 11.

[3] ـ نهج البلاغه، خطبهٴ 60.

[4] ـ سورهٴ اسراء، آيهٴ 71.

[5] . شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسينی، ص 233

[6] ـ مستدرك الوسائل، ج 17، ص 26.

[7] ـ بحارالأنوار، ج 44، ص 280.

 حماسه و عرفان، ص 310

بزرگترین نادانی و نشانه های ان چیست؟


به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این کلام روز روایات و احادیثی از ائمه معصومین(ع) را درباره این‌که بزرگ‌ترین نادانی چیست و نشانه‌های نادانی چیست؟ مرور می‌کنیم:

 

امام علی علیه‏‌السلام: "بزرگ‌ترین نادانی، ناآگاهی انسان از شأن و منزلت خویش است1".

 

امام علی علیه‏‌السلام: "در نادانی مرد همین بس که آنچه از آن نهی شده انجام دهد2".

 

امام علی(ع): "در نادانی تو همین بس که به دانش خود مغرور شوی3".

 

امام علی(ع): "هر چه می‏‌دانی به زبان میاور که این نشان نادانی است4".

 

امام صادق(ع): "دانایی را همین بس که از خدا بترسی و نادانی را همین بس که از (عذاب) خدا غافل شوی5".

 

پیامبر خدا(ص): "از نادانی است که هر چه می‏‌دانی فاش سازی6".

 

امام علی(ع): "دل بستن به دنیا، با وجود آن همه رنج‌هایی که از او می‏‌بینی، نادانی است7".

 

امام علی(ع): "خواست و آرزوی محال داشتن، نادانی است8".

 

امام حسن(ع) نیز در پاسخ به پرسش پدرش از تفسیر نادانی فرمود: " زود پریدن روی فرصت پیش از آن‌که آن را کاملاً به دست آوری و خودداری کردن از جواب9".

 

امام صادق(ع): "نادانی در سه چیز است: دوست عوض کردن، مخالفت کردن بدون دلیل و برهان و پرس و جو از چیزهای بیهوده10".

 

منبع:

 

1- غررالحکم: 2936 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

2- مطالب‌السؤول: 55 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

3- أمالی الطوسیّ: 56 / 78 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

4- غررالحکم: 10187 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

5- بحارالأنوار: 70 / 379 / 26 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

6- تنبیه الخواطر: 2 / 122 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

7- نهج‌البلاغة: الحکمة 384 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 

8- غرر الحکم: 5384 منتخب میزان‌الحکمة: 118

 


 


طرح حلقه های صالحین بسیج


طرح حلقه های صالحین بسیج

 

 

                                                  

  فواید و ثمرات طرح صالحین

 

1 – ایجاد میدان رقابت با گروه همسالان و هم سطح

 

2 – کشف استعدادها و قابلیتهای افراد

 

3 – رفتار سازی محسوس

 

4 – پاسخ به شبهات در اسرع وقت

 

5 – شناخت عمیق نسبت به آحاد مخاطبین

 

6 – همدردی و همدلی در مشکلات فردی و خانوادگی

 

7 – نظارت و کنترل فردی نیروها

 

8 – اصلاح ارتباطات و رقابتهای برونی

 

9 – بستر سالم دوست یابی

 

10 – تقسیم کار و تقویت حس مسئولیت پذیری

 

11 – پاسخگویی مسئول گروه در مقابل مشکلات افراد

 

وضعیت شکلی گروه در طرح صالحین

 

تعداد : 15 الی 20 نفر

 

زمان : 2 شب در هفته

 

ساعت : حداکثر یکساعت قبل یا بعد از نماز مغرب و عشاء

 

مکان : مسجد بهترین مکان برای تشکیل جلسه و بعد از آن سایر اماکن مذهبی و منازل

 

سن : گروه همسالان در مقطع کودکی ، نوجوانی ، جوانی یا بزرگسالی

 

تحصیلات : سطح تحصیلات گروه باید مشابه و نزدیک به هم باشد

 

نحوه نشست : حلقه ای ، چهره به چهره روی زمین و بدون تکلف

 

نحوه بحث : مشارکتی و گفتگوی طرفین

 

برنامه ها : دارای برنامه معین و لکن منعطف به تناسب شرایط

 

تشویق و تنبیه : تشویق در ملاء عام و در حضور سایر اعضاء و تنبیه و تذکر بصورت فردی و دور از انظار دیگران

 

مدیریت : مسئول گروه به روش اقتضائی و به شیوه رهبری ، گروه را هدایت  کند

 

فعالیتها : کارها بصورت مشارکتی و با تقسیم کار بین اعضاء گروه به پیش میرود

ارکان گروه تربیتی طرح صالحین

 

1 – مربی : فردی که به امورات تربیتی ، بصیرتی و معرفتی جهت رشد و تعالی اعضای گروه تسلط لازم داشته باشد.

 

2 – مسئول گروه : به فردی اطلاق می شود که مدیریت اجرایی گروه را به عهده دارد.

 

3 – اعضای گروه : تعداد محدود و معینی از افراد همسطح از لحاظ سنی ، تحصیلات و ...

 

تذکر :

 

1 – اولویت دارد که مربی و مسئول گروه یک نفر باشد.

 

2 – در یک مجموعه وجود یک مربی ضرورت دارد.

 

3 – چند گروه می تواند زیر نظر یک مربی فعالیت داشته باشد.

 

تدابیر فرماندهی محترم کل سپاه در خصوص طرح صالحین

 

1 – طرح صالحین ، اقدام محوری ، عمده و اساسی رده های نیروی مقاومت بسیج در راستای ارتقاء سطح کیفی و معنویت و بصیرت بسیجیان می باشد.

 

2 – از منظر ما طرح صالحین با تمام ظرافتهایی که دارد مهمترین مأموریت فرهنگی و معنوی ما می باشد.

تشریح مختصر طرح صالحین 

 

اجرای طرح با تشکیل حلقه های تربیتی به تعداد 15 تا 20 نفر شکل می گیرد که یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلابه ، افراد را ارائه میدهد.

 

مباحث بصورت مباحثه طرفین پیش میرود و افراد هر سئوالی داشته باشند ، از استاد یا مربی می پرسند و پاسخ سئوالات خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحث و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود.

 

مهمترین رکن طرح ، ارتباط مربی و استاد با اعضای گروه بصورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند.

 

بهترین حلقه تربیتی آن است که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آنها ارتباط معنوی و عاطفی داشته و کارهای تربیتی خود را دنبال کند.

 

 

رهنمودها و مبانی طرح صالحین از نظر مقام معظم رهبری 

 

1 – ایمان کمتر در کلاس بدست می آید ، بیشتر در جلسات موعظه ، در برخورد خوب و بیشتر از همه در رفتار ما و در سوق دادن آنها به نماز ، عبادت ، ذکر ، تضرّع و توسّل بدست می آید.

 

2 – جوانها ، از معارف بلندی که جزء بهترین آنها ( آثار شهید مطهری ) است ، حتماً استفاده کنید.

 

3 – مجموعه فکری درست بکنید ، از آدمهای مطمئن ( یک مجموعه اندیشه روز ).

 

4 – بهره گیری از نیروهای عاطفی در کنار فعالیت عقلی.

 

5 – جوان اول باید احساس مسئولیت کند ، مثل پر کاهی در امواج حوادث نباشد.

 

6 – ای بسا با تشکیل کلاس ، معلومات فرد را از دین بالا می بریم ، در حالیکه ایمان او بیشتر نشده است.باید معلومات دینی هم بالا برود.

 

7 – باید آنچنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید.

 

8 – بسیجی می تواند محور باشد ، انسانهایی را به خود جلب کند ، بیست نفر را به دور خود جلب کند.

 

9 – انسان برجسته در میدان رزم دارای بنیّه قویّ فرهنگی ، خودجوش در عرصه سیاست ، توانا در تبلیغ دین ، باید اینگونه افراد درست کنید.

 

 

هدف و منظور از طرح صالحین

 

1 – تعالی معنوی توأم با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان.

 

2 – تعلیم و تربیت مدیران و مربیان شایسته و کارآمد در عرصه های مختلف تربیتی ، فرهنگی و ...

 

3 – تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان و ...